Rostlinná mléka – 10 důvodů, proč jít do nich

Důvody pro použití rostlinného mléka

Rostlinná mléka se začínají konečně prosazovat. Mají spoustu výhod a tisíce možných využití. V některých oblastech jsou neskutečně oblíbená už pěknou řádku let, což pro nás může být ohromná inspirace. Také se stále častěji vyskytují v souvislosti se zdravou výživou, takže nejen jejich lahodnost jim pomůže vydobít místo u nás doma.

Tady je pár zajímavých důvodů, proč je rostlinné mléko skvělou surovinou, a taky pár tipů, co s ním. Ať si ho můžeme třeba hned o víkendu pěkně vychutnat :)

  1. Alergie na živočišné mléko – na mléčnou bílkovinu, cukr nebo prostě neidentifikovatelné reakce. Toto je asi nejčastější důvod pro hledání alternativy k běžnému mléku. Stačí si jen vybrat nám odpovídající rostlinné mléko a opět můžeme mít jemnější kávu nebo palačinky bez mléka.
  2. RAW food aneb syrová strava. Nejsem zastáncem kompletně syrového jídelníčku, ale rozhodně jsem pro zařadit v maximální míře to, co nám jako syrové prospívá. A toto splňuje řada rostlinných mlék, pokud se rozhodneme pro výrobu ze syrové, máčené suroviny.
  3. Rostlinné bílkoviny poráží ty živočišné. Příjem rostlinných proteinů je dobré zvýšit, na živočišných je naopak vhodné ubrat.
  4. Tisíce variant smoothie s rostlinným mlékem. Všechna rostlinná mléka jsou skvělou surovinou pro přípravu smoothie. Pomohou mu dodat nejen správnou konzistenci, ale taky sytost, jemnost a dle výběru i chuť.
  5. Osvěžující zdravé nápoje. Třeba horchata (orčata) je neskutečně populární rostlinné mléko ve španělsky mluvících oblastech. Ve Španělsku se vyrábí z chufy (čufy), v Latinské Americe zase z rýže. Lehce se osladí, někdy se přidá i skořice nebo citronová šťáva a podává se na kostkách ledu. Je tak oblíbená, že není problém zajít si na pěkně čerstvou horchatu do některého z mnoha barů zvaných horchateria.
  6. Máčení semínek, oříšků a zrní. U těchto surovin je vždy mnohem lepší předmáčet. Zvýší se jejich stravitelnost a celkově se oživí to dobré v nich obsažené. Výroba mléka nás k máčení nutí, což je moc dobře.
  7. Mléko nejen pro vegany. Rostlinné mléko dost usnadňuje život veganům a dalším lidem, kteří nepřijímají živočišné produkty.
  8. Zdravé tuky. Některá rostlinná mléka jsou bohatá na zdravé tuky. Třeba mléko ze lněného semínka je velmi užitečné vzhledem k vysokému množství obsažených omega 3 mastných kyselin.
  9. Rostlinné fermentované produkty. Z rostlinného mléka se dá vyrobit také spousta fermentovaných lahůdek, takže si ho můžeme užívat i společně s probiotiky. Dvě mouchy jednou ranou.
  10. Teplé kakao bez škraloupu. Taky si nemůžu odpustit zmínit, jak příjemné je pít teplé kakao bez nutnosti hlídat sraženou mléčnou bílkovinu.

Rostlinná mléka - tipy na jeho použití

dify.cz