Denní rutina, to chceš! Víc času a energie a míň vrásek

Denní rutina - proč nám prospívá a jak na ni?

Denní rutina není synonymem nudy a všednosti. Denní rutina znamená míň stresu, víc hotové práce a víc času na to, co má smysl a co nás těší. A nakonec taky lepší zažívání, víc energie a míň vrásek! :)

Poslední týdny před koncem roku jsem si zase připadala jak vymačkaný citron. Takže jsem se opět uchýlila ke čtivu a (nejen) díky tomu jsem si připomenula, jak důležitá je denní rutina. Denní rutina, kterou jsem vlastně – pro změnu – vůbec neměla. Výsledkem teda nebyly jen viditelnější vrásky, ale taky málo energie na věci, které byly potřeba. A o věcech, které bych chtěla, ani nemluvě…

Denní rutina je strašně důležitá pro většinu lidí. Proč vůbec? Proč takovou „nudnou rutinu“ vůbec v životě chceme? A proč ta denní rutina prospěje naší pleti i trávení?

Proč rutina není špatná?

Občas jsem mívala dojem, že termín rutina je tak trošku sprosté slovo. Že nudní lidé chtějí rutinu a že ten skutečný život je o tom se z rutiny vymanit. Nicméně jak jsem časem poznala, rutina je vlastně dost dobrá a asi většina lidí ji do určité míry potřebuje ve svém každodenním životě.

Rutina nám umožní dělat věci rychle a bez složitého přemýšlení. Díky rutině nevynalézáme pokaždé kolo, ale jen na něj nasedneme a už jedeme. Šetří nám čas a energii. A dává nám pocit pevné půdy pod nohama. Jistoty.

Od té doby, co nemám rutinu, nic nestíhám. Do programu se mi nabourává pořád něco a já nemám možnost si den pořádně plánovat. A když už si ho naplánuju, často plán nemůžu splnit. Nezdá se to, ale stačí dvě naboření plánu týdně, speciálně v době kolem poledne. Nenaobědvám se, nestíhám, takže pak práci hladová doháním. Odpoledne už padám vyčerpáním, protože jsem nejedla, ale nejsem schopná nic polknout. A večer zjišťuju, že jsem za celý den měla maximálně tři hodiny skutečně produktivní práce. Jsem ale KO a do určité míry si to vezmu s sebou i do dalšího dne. Když se mi to stane dvakrát v týdnu, mám prakticky celý týden v ha****. Poznáváte se v tom?

Jak má denní rutina vypadat?

Denní rutina sestává ze spousty dílků, které do větší nebo menší míry tvoří náš program každý den. Neexistuje její ideální podoba vhodná pro všechny. Navíc se může dost měnit i podle naší momentální situace. Důležité ale je, aby nám vyhovovala a dělala nám život snazší.

Ranní rutina je důležitá hlavně pro ty, kteří mají nějaké ranní těžkosti. Ať už je to problém se vstáváním nebo hromada úkolů, které musíme hned po ránu splnit. Taky pokud máme rodinu, rutina nám hodně pomůže – nejen nám samotným, ale všem. Smyslem ranní rutiny je vyřídit všechno, co potřebujeme, být při tom v pohodě a začít tak den se spokojeností.

Přes den nám rutina pomůže odpravit práci a taky mimo jiné zajistí, že budeme dostatečně jíst a pít (díky čemuž můžeme normálně fungovat – pokud nad tímto třeba pochybujete, vězte, že pokud to zanedbáváte, následky přijdou, bohužel).

Večerní rutina zas pomůže s plněním večerních úkolů – ať už se jedná o večerní studium nebo třeba přípravu jídla na druhý den. Taky by nám měla poskytnout prostor pro odpočinek. A hlavně – hlavně by nám měla zajistit, že se do postele dostaneme ve správnou hodinu i za správného rozpoložení. Večerní rutina musí podpořit náš zdravý spánek.

Jak na rutinu prakticky?

Správná denní rutina se často musí vybrousit. Každý si musí najít, co mu sedí a funguje. S čím se cítí dobře. Někdo musí na rutině pracovat usilovně, jiného si rutina skoro najde sama.

Dá se začít tím, že si řekneme, co v kterou tu dobu potřebujeme splnit. Ráno může patřit mezi takové problematické body třeba pořádná snídaně. Je totiž strašně jednoduché ji odbýt, což ale většině lidí ve finále způsobuje problémy. Takže bychom měli hledat způsob, jak ráno snídani dobře zvládnout – co jíst, kdy a jak. Vytvoříme si návyk a máme tu ranní rutinu. Samozřejmě snídaně rozhodně není jediným bodem, nicméně je na ní vidět, jak může jedna dobře nebo špatně udělaná věc ovlivnit celý den.

Velkým pomocníkem nám budou zkušenosti – ty nám řeknou, co proč (ne)funguje. Pokud mám třeba ráno potíže vypravit se z domu, měla bych být schopná odhalit příčiny. A dle nich pak formovat moji rutinu. Zkušenost mi řekne, co mě zdržuje, proč mi některé části přípravy dlouho trvají a co mě stresuje.

Často je důležitý sled kroků. Kroky rutiny by měly plynout – a právě v tom plynutí často spočívá ta úspora času a energie. Třeba ráno nemá smysl pobíhat po bytě sem a tam a řešit jedno přes druhé. Při formování rutiny myslíme na efektivitu – chceme si ušetřit čas a energii.

Rutina se týká i všeho toho, co děláme jen jednou za x dní. Třeba nákup potravin, úklid nebo činnosti spojené s podnikáním. Nejlepší je pro tyto úkoly stanovit pevně místo v rozvrhu a pak přesně vědět, co nás čeká. Třeba takový nákup, díky kterému budeme mít co jíst, lze díky rutině zvládnout snadno a rychle.

Co mít na paměti aneb pár bodů na konec

Nakonec je vlastně jedno, jestli mluvíme o rutině denní nebo jakékoliv jiné. Pro všechny případy by mělo platit…

  • Rutina musí pracovat pro nás – pokud nepracuje, je na místě ji změnit.
  • Rutiny jsou vlastně návyky a formují se podobně. Ze začátku to třeba trošku bolí, ale jakmile si rutinu zajedeme, je to už jen lepší a lepší.
  • Při formování rutiny často uplatníme principy minimalismu – ono občas totiž zjistíme, že spousta činností nebo úkolů není potřeba. A nebo že je můžeme řešit mnohem jednodušeji. A že už i samotné zajetí rutiny celou tu věc významně zjednoduší.
  • Denní rutina by měla zajistit, abychom zvládli problematické části dne, Pro někoho to jsou krušná rána, pro jiného náročný pracovní den a nebo třeba probdělé noci. Pomůže nám jednak v tom, abychom vyřídili vše potřebné. Taky ale pomůže udržet stres na uzdě.
  • Rutina přináší pravidelnost do našeho života a ta dělá dobře našemu tělu – to totiž rádo funguje v cyklech.
  • Pokud bytostně nesnášíte slovo rutina nebo máte pocit, že ji nepotřebujete, pak zkuste pracovat s návyky. Ono je to sice mnohokrát v praxi to samé v bledě modrém, třeba vám to takhle sedne líp :).

Denní rutina - proč ji chceme, jak nám pomáhá a jak si najít tu svoji? Aneb s rutinou k lepšímu zdraví, větší pohodě a méně vráskám.

Pokud máte aspoň trošku podezření, že by vám rutina mohla pomoct, určitě se pusťte do jejího objevování. Je to krok kupředu.

 

 

dify.cz