Japonská aromaterapeutická inspirace

Japonsko a aromaterapie - inspirace

Před nedávnem jsem narazila na informaci, že v Japonsku používají esenciální oleje v kancelářích. Když jsem začala pátrat dál, zjistila jsem, že v Japonsku aromaterapie docela frčí a že tamní přístup k ní je skvělou inspirací… Tak jsem se rozhodla sepsat pár bodů, které mě zaujaly.

Esenciální oleje a je vliv na chybovost a schopnost se soustředit

Řada japonských výzkumů testovala, jak vůně dovedou v pracovním prostředí ovlivnit výsledky. Třeba ve studiích firmy Takasago citron vyšel jako naprostá jednička, efekt přinesl ale i jasmín nebo levandule. Konkrétně se řešilo třeba množství “typos” – tedy přepisů a překlepů. Citron snížil jejich počet o více jak 50 %. Nenašla jsem sice žádné konkrétní informace v angličtině o využívání esencí v pracovních prostorech v praxi, ale všechno nasvědčuje tomu, že to tam v některých firmách skutečně používají.

Aromaterapie ve vlakových stanicích

Jedna japonská dopravní společnost pracuje na systému vonných směsí pro vlakové stanice. Plánuje vytvořit třicítku unikátních vůní, pro každou stanici jednu. Cestující by tak právě vůně měla upozornit na to, že je čas vystoupit. (pro ty, kdo rádi čtou a občas se začtou, je to skvělý vynález :))

Kodo, japonský vykuřovací rituál

Kodo (v překladu cesta vůně) se zrodil asi ve 14. století v prostředí bohatších japonských vrstev. V průběhu času bylo dokonce formulováno tzv. Deset předností Ko. Těmi jsou:

  1. bystří mysl
  2. očišťuje tělo i ducha
  3. eliminuje znečištění prostředí
  4. probouzí ducha
  5. léčí osamělost
  6. uklidňuje v “divokých” časech
  7. není nepříjemné, ani ve větší míře
  8. je dostačující i v malé míře
  9. nepřestává fungovat ani po velmi dlouhé době
  10. běžné používání není škodlivé

Původně se při rituálu pracovalo jen přímo surovinami. Třeba agarovým a santálovým dřevem, lékořicí, levandulí, hřebíčkem, skořicí nebo badyánem. V dnešní době ale využívá i sílu esenciálních olejů.

Někdy se Kodo označuje jako tradiční japonská aromaterapie.

Difuzéry v centru pozornosti

I difuzéry neunikly pozornosti – a řada firem se vrhla do jejich vývoje. Třeba SONY přinesla na trh něco jako aromatický walkman. Malý osobní difuzér, který umožní využívat moc esencí kdekoliv. Ovšem bohužel tedy s jedním háčkem – přístroj funguje jen s jejich speciálními náplněmi. I tak je to ale zajímavý začátek.

“Japonské esenciální oleje”

Říkáte si, které esenciální oleje v Japonsku frčí? Částečně jsou ty stejné co u nás – tedy třeba citron, zázvor, kafr, taky ale třeba méně známá perila. Dále používají řadu esenciálních olejů vyrobených z jejich domácích rostlin. Mezi ně patří třeba yuzu, japonský cedr, hinoki (cypřiše yoshino a shimanto) nebo hiba.

Japonsko a aromaterapie - inspirace

Kromě toho, v Japonsku se esenciálním olejům taky věnuje pozornost v souvislosti s použitím v medicíně. A některá lékařská zařízení implementují jejich použití v praxi.

 

dify.cz