Můj všednodenní oběd aneb mini průvodce obědovými saláty

Tipy jak připravit jednoduchý obědový salát

Už kolikrát jsem si říkala, že bych postnula nějaký můj všednodenní oběd. Právě moje obědy ve srovnání se dřívějškem prodělaly ohromný upgrade. A taky doufám, že by byly pro spoustu dalších inspirací a důkazem, že to jde (v práci na mě nejdřív lidi koukali jak na blázna, ale už si zvykli, někteří se dokonce nakazili. Mise splněna :)). No jenže, v práci se fotí fakt dost špatně. To světlo a plastem potažený stůl plus desítky očí kolegů tomu tak úplně nepřejí :). Takže jelikož dneska jsem pracovala z domu, naskytla se vynikající příležitost vám ten můj oběd ukázat. A taky připojit tipy, jak si každý den užívat ten nejlepší salát na světě, aniž by vás jednou jedinkrát nudil. Já už to praktikuju nějaký pátek a každý den se na oběd teším jak malá. Jen výjimečně můj oběd vypadá jinak, třeba když se mi jarní závitky vnucují do tašky, tak těm ne neřeknu :).

Pár slov než začnu…

Úplně na začátku salátování byl nedostatek času na vaření. A jen chvíli předtím jsem si myslela, že se salát jako oběd „nedá žrát“. Pardon za výraz, ale salát jsem neviděla jako plnohodnotné sytící jídlo. Nicméně jsem skončila tak, že prostě salátuju denně.

Nezbytná výbava do začátku

Já salát připravuju až v práci těsně před jídlem. Dá se to udělat naprosto bez problému, jen mít kde to nakrájet, případně omýt. Základní výbavu pro přípravu oběda tvoří prkýnko na krájení, nůž (který občas nabrousíme), vidlička a nějaký talíř nebo miska. Právě to, v čem salát servírujeme, může mít další vylepšující efekt. (Proto se chystám na povánoční slevy, mám v plánu koupit nějaký pěkný talíř na salátky.)

Skladba salátu

Takový obědový salát má vždycky tři složky – rostlinnou, živočišnou a doplňující ingredience. Teď je jednu po druhé rozeberu. Nedělám si iluze, že bych obsáhla všechno, co se do salátu dá dát. Samozřejmě fantazii se meze nekladou a přidejte, cokoliv vás napadne. Pokud je ale vaše fantazie momentálně malinko línější, s tímhle seznamem zvládnete takové saláty, že se vám budou dělat boule za ušima :).

 

rostlinná složka = zelenina, případně ovoce

listová zelenina – nejčastěji římský salát nebo jakýkoliv jiný salát nebo různá zelí. Prostě listí. Udělá nějaký objem a hlavně dodá ty látky, který se nacházejí především v listí. Jsou pro naše zdraví zásadní. V praxi to u nás doma vypadá tak, že koupíme dvě hlávky římana a stačí to zhruba na týden pro dva lidi na oběd. Docela dost vydrží, má příjemnou chuť (není hořký), je hezky zelený (čím plnější barva tím líp) a je dostupný. Na porci to jsou tak tři, čtyři velké listy.

rajčata – skoro vždycky dávám rajčata, a to skoro jakéhokoliv druhu – klasická jen když jsou dobře zralá, jinak radši sáhnu po oválných, zelených (a všech jejich barevných variacích) nebo mini rajčátkách. Jedno menší rajče nebo půlka velikého na porci stačí

okurka – okurka je taky skoro denně, používáme ty kratší španělské, hadovka je stejně skvělá. U těch menších tak půl okurky na porci.

papriky – u paprik míváme dva druhy – buď klasickou červenou a nebo italskou zelenou (užší středně zelená a pokroucená). Sladkost by dodala kapie. U nás výběr závisí jen na tom, co se nám víc zamlouvá v obchodě. Jinak půlka papriky na porci.

oživený mražený hrášek – mražený hrášek zalijeme vroucí vodou a necháme ho oživit. Je hodně dobrý, dá salátu sladkost.

kukuřička z plechu – vždycky ji můžeme mít ve spíži a není nic na tom, že je v plechu (pokud nemá vylepšovadla). Taky dá sladkost a zajímavost salátu, nejen pro svoji barvičku

avokádo – avokádo je super ingredience, která fakt stojí za to. Je jen potřeba umět avokádo vybrat a nebo nechat správně dozrát doma a pak ho po cestě nepomačkat. Krájím ho na malý kousky a je opravdu moc dobrý v salátu. Taky snadno nahradí živočišnou složku, pokud ho dáte hodně. Jedno středně velký vydá na dvě porce salátu. Pokud nedáte žádnou živočišnou složku, tak na jednu porci klidně celý plod.

ovoce – do salátu můžete přidat i ovoce – třeba jablko, pomeranč, granát. Doma saláty s ovocem jím, v práci ne. Nevím proč.

 

živočišná složka = maso, ryby/mořský plody, sýry, vajíčko

Vždycky se snažím do salátu dát živočišnou složku. Salát je pak výživnější, dá víc energie a mnohem líp sytí. Obvykle dávám jen jeden druh.

tuňák v plechu – spolehlivá ingredience, vždycky může být po ruce, je ale potřeba vybrat toho správnýho. Bez problému si dám v olivovým oleji, někdy i ve slunečnicovým, pokud je to od dobrýho zdroje. Samozřejmě ho zcedím :).

ančovičky – hodně dobrá věc, praktická stejně jako tuňák. Dá salátu výraznou chuť. Taková ta malá plechovčička je tak na dvě porce a je dobrý ji doplnit další troškou něčeho s bílkovinou.

další rybky/mořský plody – ať už v plechovce nebo připravený doma. Skvěle se hodí třeba losos, makrela, slávky nebo krevetky na páře

sýry – dá se použít snad jakýkoliv sýr. Já dávám nejčastěji balkánský sýr, sýry typu brie, chedar nakrájený na kousky. Hodí se taky různé plísňové sýry, mozzarella, různý čerstvý sýry. Nebo strouhaný parmezán. Prostě cokoliv. Dají bílkoviny a zdravý tuk. Mňam.

vajíčko natvrdo – další super ingredience. Do práce ho ale nosím minimálně, kvůli kolegům. Je ale taky praktický, prostě ho uvaříte a pak v ledničce počká, až na něj dostanete chuť.

 

doplňující ingredience

sem patří spousta dalších věcí, který dáváme už je po troškách

olej – olej do salátu patří. Máme příležitost použít kvalitní olej, který si užijeme zastudena. Já sama používám extra panenský olivový. Zelenině taky dodá další jiskru. Olej rozhodně není místem, kde by se mělo šetřit, obzvlášť co se týče kalorií. Zelenina ho k sobě potřebuje, jinak z ní naše tělo nedostane všechno potřebný. A pro tělo je výživou a palivem.

sůl – vždycky si salát solím. Se solí samozřejmě chutná líp, chuť zeleniny vynikne.. Ale taky vím, že tu sůl potřebuju. Ale jen tu kvalitní – mořskou nebo himalájskou. Kdo má rád, může si dát třeba bylinkovou. Rozhodně nikdy, ale nikdy nedávat sůl bez sodíku! Teď nedávno jsem ji viděla v obchodě a byla jsem dost v šoku.

další věcičky na vylepšenou – oříšky, semínka (osobně tyhle dvě věci preferuju konzumovat jinak), olivy, kapary, ocet a balzamiko, balzamiková redukce, bylinky (mně sušený do salátu nechutnají a čerstvý mi do oběda zvadnou)

Ještě bych doplnila, že všechny tyhle věci by měly přežít do oběda mimo ledničku. Proto v seznamu nenajdete různé salsy a podobné věci.

Výhody obědových salátů

A to nejlepší nakonec – výhody, které nám takový oběd přinese. Není jich málo. Pokud si salátky už dáváte, připomeňte si tím, jakou službu si prokazujete. Pokud ještě nesalátujete, tak schválně, jak se vám to bude líbit. Samozřejmě, pokud máte k těmto důvodům jakékoliv výhrady, šup s nimi do komentářů :)).

Tady ty výhody…

  • je to čerstvé a hodně výživné
  • nejíte zbytečné karbohydráty
  • je dobrým zdrojem bílkovin a tuků, což je dobré nejen coby výživa, taky to učí naše tělo brát energii z něčeho, co není cukr
  • díky výše uvedeným faktům se nemusíte bát kolísání cukru, žádná potřeba odpoledního kafe
  • žádné pocity únavy hned po jídle
  • je to opravdu radost pohledět a ta vůně vás taky dostane
  • mně osobně tenhle typ oběda vždycky zvedne náladu, VŽDYCKY
  • ušetříte čas, ve většině případů doma věci jen dáte do tašky
  • nemusíte nic vymýšlet, stačí dát dohromady pár surovin

Nejlepší oběd do práce je salátJak udělat nejlepší salát k obědu - tipy

A jak vypadá váš oběd? Jste taky v salátovém klubu? :)

dify.cz
Countrylife.cz

2 ks komentářů

  1. Ahoj :-) Nedávno jsem narazila na tenhle blog a teď postupně pročítám některé články. Musím říct, že jsou úplně skvěle napsané! Hlavně se mi líbí, že píšeš i různé své postřehy, takže třeba u receptů člověk vidí, co od toho čekat, a hlavně, že už to podle toho receptu opravdu někdo vyzkoušel uvařit :-)

    Prozatím mě obzvlášť zaujal tenhle článek o salátech. Saláty miluju – mimo jiné právě proto že „stačí dát dohromady pár surovin“, a když si tam člověk dá suroviny, které má rád, tak se nemůže stát, že by to nebylo dobré :-) , takže taky zkouším různé kombinace. Ale přidat k zelenině třeba hrášek nebo kukuřici mě zatím nenapadlo, takže díky za tip, co zkusit příště :-)

    1. Ahoj Annamae, moc mě těší, že se ti tu líbí :) a že funguje to, oč se snažím. Já se právě do salátů naprosto zamilovala, k obědu nechci už nic jinýho… jenže občas je prostě už trošku vybíleno v lednici, tak proto se snažim hledat i další suroviny, který mají větší výdrž a jsou právě pro tu krizi :). Jinak vidím, že jsi umělecky laděná, ráda mrknu k tobě. Měj se fajn a pěkný víkend!